نقش سید علی قاضی در ایجاد مکتب عرفانی شیعی در عصر اخیر
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۶۱۶۶۱
به گزارش خبرگزاری مهر، حجتالاسلام والمسلمین مهدی زندیه در کمیسیون اخلاق، تربیت و عرفان کنگره بینالمللی نقش شیعه در گسترش و پیدایش علوم اسلامی با اشاره به مقاله نقش سید علی قاضی در ایجاد مکتب عرفانی شیعی در عصر اخیر اظهار کرد: عرفان در اسلام فراز و فرودهای زیادی داشته است بهگونهای که در برخی از زمانها توجه زیادی به آن شده اما پس از قرن نهم سیر نزولی داشته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: برخی اقدامات موجب شده بود که اقبال مردم به عرفان کم شود، بهگونهای که عرفان حتی در حوزههای علمیه نیز در حاشیه قرار داشت و حتی مورد نفرت برخی از علما و فقها بود اما مرحوم قاضی اقدامات ارزشمند بسیار زیادی در این زمینه انجام داد.
حجتالاسلام والمسلمین زندیه خاطرنشان کرد: در حال حاضر عرفان اسلامی در حوزههای علمیه تدریس میشود و فقها نسبت به عرفان اسلامی اقبال دارند و اعتقاد دارند که عرفان حقیقی از بیانات اهل بیت (ع) جاری شده است.
وی با تأکید بر ضرورت بررسی اقدام مرحوم قاضی در خصوص ترویح عرفان اسلامی ادامه داد: در حال حاضر کتابهای زیادی از مرحوم قاضی در خصوص عرفان اسلامی وجود ندارد و تنها دو کتاب مختصر در این زمینه وجود دارد که باید مورد بحث و بررسی دقیق قرار گیرد.
این پژوهشگر علوم اسلامی گفت: در عرفان اسلامی دو بخش عمده عرفان نظری و عرفان عملی وجود دارد که در عرفان عملی بحث از سیر و سلوک و مقامات معنوی است و در عرفان نظری بحث در خصوص چیستی توحید و موحد است.
این محقق حوزوی بیان کرد: خصوصیت عرفانی که مرحوم قاضی ارائه دادند این است که از اصطلاحات معهود عرفان نظری استفاده نشده است.
کد خبر 4294107منبع: مهر
کلیدواژه: علوم اسلامی علوم انسانی علوم انسانی اسلامی امام زمان حضرت مهدی عج معرفی کتاب سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نمایشگاه کتاب تهران سازمان اوقاف و امور خیریه علوم اسلامی مهدویت علوم انسانی شیعه قرآن فلسفه مسابقات قرآنی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شهید مطهری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۶۱۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ترجمه «لویناس، مکتب فرانکفورت و روانکاوی» چاپ شد
به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «لویناس، مکتب فرانکفورت و روانکاوی» نوشته سی.فرد آلفُرد بهتازگی با ترجمه سحر اعلایی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی اینکتاب سال ۲۰۰۲ منتشر شده است.
سی.فرد آلفُرد نویسنده کتاب، متولد ۱۹۴۷ و استاد دانشگاه مریلند است. او ۹ کتاب در حوزه فلسفه و روانشناسی دارد و «لویناس، مکتب فرانکفورت و روانکاوی»اش متنی است که او ترتیب داده و در آن، امانوئل لویناس فیلسوف فرانسوی را در یکسو قرار داده و در سوی دیگر گفتگو، طرفداران مکتب فرانکفورت، روانکاوان، تراژدینویسان یونان، هانا آرنت و نویسندگانی چون آیریس مرداک را نشانده است. لویناس از نظر سی.فرد آلفرد شخصیتی است که بهسختی تن به گفتگو میدهد. اما او تلاش کرده لویناس را به گفتگو با دیگران وا دارد.
به اینترتیب مخاطب کتاب پیشرو با اندیشههای لویناس آشنا میشود. نویسنده اثر همچنین ترتیبی داده تا خواننده اثرش، با اندیشه تئودور آدورنو یعنی یکی از چهرههای مشهور مکتب فرانکفورت آشنا شود. سی.فرد آلفرد در فصل سوم، ایندو را مقابل هم مینشاند و گفتگوی خیالیشان را مینویسد. در ادامه اینمسیر روانکاوانی چون زیگموند فروید و دانلود وینیکات هم وارد گفتگو با لویناس میشوند و سپس، مرداک و آرنت هم وارد میشوند. در فصل چهارم هم آیزایا برلین و اندیشهاش وارد متن میشوند.
دیگری، نامتناهی و چهره ازجمله کلیدواژهها و مفاهیم مهم فلسفه و تفکر دینی لویناس هستند که سی.فرد آلفرد در اینکتاب به آنها پرداخته است.
کتاب پیشرو ۵ فصل دارد که بهترتیب از اینقرارند:
«کسی زنگ در شما را میزند»، «لویناس، وینیکات، و "وجود دارد"»، «مرداک، آدورنو و لویناس»، «روانکاوی، سیاست و "آزادی با"»، «عشق، دلسوزی و انسانیت».
پس از اینفصول هم «واژهنامه انگلیسی به فارسی»، «کتابشناسی» و «نمایه» درج شدهاند.
در قسمتی از اینکتاب میخوانیم:
جایی که کمال هست واقعیت هست. خیر عبارت است از شناخت واقعیت یعنی آن را حتیالامکان واضح ببینیم. هرچه ایگو کمتر باشد، دانش ما بیشتر خواهد بود، و کمتر به سوی تمامیت بخشیدن، یعنی گذاشتن ایگو به جای دیگری، هدایت میشویم.
مرداک جایی را برای تراژدی باز میگذارد. ظرفیت شناخت ما از دیگران از طریق عشق لزوما به هارمونی نمیانجامد. ممکن است دیگران را حتیالامکان عادلانه و درست بشناسیم، و با اینحال نتوانیم با آنها کنار بیاییم. دانش عشق به معنای هماهنگی در عشق نیست. از اینجا به مطلبی میرسیم که نه مرداک و نه لویناس به اندازه کافی متوجه آن نبودهاند. هر دو فرض گرفتهاند که مساله ایگو است: خودشیفتگیِ مربوط به حالتِ «زیستن با» که متعلق به وضعیت پیش از زنگ در است در تفکر لویناس، و «رواننژندی» در تفکر مرداک. در واقع، اکثر بدبختی در زندگی ناشی از بهاصطلاح وابستگی نامستقل است، امری که مرداک مکرر در رمانهایش از آن سخن میگوید، گرچه در فلسفهاش فقط گاهی بدان میپردازد. چارلز آروبی، قهرمان دریا دریا، دوستش هارتلی را که مدتها بود از دست داده بود در خانه روستاییاش زندانی میکند. ممکن است بگویند این نشاندهنده قدرتِ ایگومداریِ تمامیتبخش است، اما به نظر میرسد بیشتر دلالت بر وابستگی شدید او به آن دختر دارد و اگر او نباشد دیوانه میشود.
اینکتاب با ۲۸۰ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۲۱۰ هزار تومان منتشر شده است.
کد خبر 6097927 صادق وفایی