سیره آیتالله قاضی در بیان آیتالله کشمیری/ سید علی قاضی با چه عملی به این مقام رسید؟
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۳۴۳۵۴
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،آیتالله سید علی قاضی طباطبایی رحمهالله علیه یکی از عارفان کامل و بندگان مخلص خدا بود که عارفان و عالمان عبارت «فناء فی الله» را درباره او به کار میبرند. کرامتهای او تنها نمایشدهنده ذرهای از معرفت روحی و اعتلای معنوی او محسوب میشود و برای شناخت بیشتر سبک زندگی و زوایای شخصیتی این عارف وارسته لازم است به خاطرات و سخنان عالمانی رجوع شود که در محضر ایشان درس خوانده و شاگردی کردهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آیتالله سید عبدالکریم کشمیری، یکی از شاگردان آیت الحق سید علی قاضی، به آشنایی بیشتر با این عارف پرداخت. لازم به توضیح است که این مطالب از جمله خاطرات شاگردان آیتالله کشمیری است که در کتابهای متعددی مانند کتاب صحبت جانان و روح و ریحان منتشر شده است.
بیشتر بخوانید
سبک زندگی آیتالله قاضی در بیان آیتالله بهجت(ره) / دنیا میخواهی نماز شب بخوان
گریه بر امام حسین علیهالسلام
آقای قاضی روزهای جمعه منزل روضه داشتند و واعظی مقتل را از روی کتاب میخواند که مبادا در نسبت به امامان کم و زیاد شود و آقای قاضی گریه میکردند.
آیتالله کشمیری میفرمود: اواخر عمر، آقای قاضی وقتی آب را میدیدند به یاد حضرت ابیعبدالله علیهالسلام گریه میکردند و آماده برای رفتن بودند و اشاره به روح خود میکرده و میفرمود: دارد میرود!
مقام آیتالله قاضی در مکاشفه
آیتالله کشمیری فرمود: بعد از وفاتش خواستم بفهمم مقام قاضی چقدر است، در رؤیا دیدم از قبر آقای قاضی تا به آسمان نور کشیده شده است، فهمیدم خیلی مقام والا دارد.
جنازه شریفش را در وادیالسلام دفن کردند و وفاتش بسیار برایم ناگوار و سنگین بود.
حضرت آیتالله بهجت قدّس سرّه فرمود: شب قبل از وفات آقای قاضی کسی در خواب دید که تابوتی را میبرند و رویش نوشته بود توفی، ولی الله «ولی خدا وفات یافت»، فردا دیدند آقای قاضی وفات کرده است.
فقر در دنیا
مرحوم آقای قاضی با اینکه دارای عیالات متعدد و فرزندان بسیار بودند، اما از نظر مادی فقیر بودند. حضرت استاد میفرمودند: ایشان فقیر بود و آیتالله اصفهانی که سخاوتش زبانزد بود میگفت: هرگاه قصد میکنم برای آقای قاضی چیزی بدهم یادم میرود!
مرحوم آقا سید هاشم رضوی هندی، شاگرد دیگر آقای قاضی، نقل کرد که آقای قاضی میفرمود: برزخ من در دنیا فقر است که دیگر در برزخ مشکلی نخواهم داشت.
چه سورههایی قبل از خواب میخواند؟
میفرمودند: آقای قاضی معمولاً شبها قبل از خواب مُسَبّحات ستّ یعنی سورههایی که با سبّح و یسبّح شروع میشود را میخواندند؛ شامل سورههای حدید، حشر، صف، جمعه، تغابن و اعلی.
البته در بعضی روایات مسبّحات خمس و بعضی سبع وارد شده و در اصول کافی ستّ وارد شده است.
پرسش و پاسخهایی درباره آیتالله قاضی
سؤال: هر عارفی یک نقطه دگرگونی داشته است، شما چطور شد منقلب شدید؟!
جواب آیتالله کشمیری: رسیدن به محضر سید علی آقا قاضی رحمهالله علیه.
سؤال: چند سال محضر مرحوم آقای قاضی را درک کردید؟
جواب: پنج سال (۱۳۶۶ – ۱۳۶۱)
سؤال: آقای قاضی را چطور دیدید؟
جواب: ایشان انسان ملکوتی و الهی و فانی فی الله بود، شخص بزرگی بود.
سؤال: سید علی آقا قاضی با چه عملی به این مقام رسید؟
جواب: روزه زیاد میگرفت. ذکر یونسیه را ترک نمیکرد. منزوی از خلق بود و از مردم دوری میکرد. توکل او بر خدا قوی بود.
سؤال: آیا دستور ذکری از ایشان گرفتید؟
جواب: ذکر یونسیه به عدد ۴۰۰ مرتبه را در سجده و ذکر یا حی یا قیوم را به من دادند؛ و در جای دیگر فرمودند: سجده یونسیه حداقل ۴۰۰ بار در سجده در سحر بهتر است و قرآن خواندن.
سؤال: از آثار نماز شب چیست؟
جواب: نورانیت و روحانیت؛ مرحوم آقای قاضی سفارش به نماز شب میکردند.
سؤال: از سید علی آقا قاضی و حالات ایشان بگویید.
جواب: او شخص ملکوتی بود. میان مردم نبود، فانی فی الله بود. وقتی جنازه سید علی آقا قاضی را تشییع کردند، عبادوزی که گاهی قاضی (به خاطر بعضی صفات پسندیده) در دکانش مینشست، دید خیلی در تشییع شرکت کردند. تعجب کرد و گفت: او گاهی دکانم مینشست، ولی نمیدانستم آدم ملّایی هست. آقای قاضی خود را نشان نمیداد.
سؤال: از سید علی آقا قاضی کیمیا خواستید؟
جواب: بله، ایشان ذکر «اللهم اغننی بحلالک عن حرامک و بفضلک عمّن سواک» را فرمودند زیاد بگو.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: سبک زندگی آیت الله قاضی سید علی آقا قاضی آیت الله کشمیری آیت الله قاضی مرحوم آقا آقای قاضی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۳۴۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ضرورت توجه به هنر حکمی در دانشگاهها
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه درجمع اساتید دانشگاه هنر ایران اظهار کرد: هنر با خیال تلاقی دارد اما فلسفه و ریاضیات با عقل و استدلال سروکار دارد، علوم تجربی نیز شامل حواس، مشاهده و آزمایشگاه به انضمام ریاضیات است.
وی ادامه داد: منبع اصلی هنر حواس ظاهری نیست بلکه تخیل است، تخیل کارش این است که دستاوردهای حواس ظاهری را میگیرد و این دستاوردها را ترکیب، تجزیه و خلقِ صورت میکند. این صورتِ خیالی ممکن است با زبان ریاضی آمیخته شود مانند دستگاههای موسیقی است، نُتهای موسیقی ایرانی با ریاضیات پیوند دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مثلاً در هنرهایی مانند هنرهای نمایشی خیال منبع اصلی است ولو اینکه واقعیت را به تصویر بکشند چراکه به موضوع از لحاظ خیالی پروبال میدهند.
استاد خسروپناه با بیان اینکه قوام هنر به منبع معرفتی تخیل برمیگردد، گفت: اگر کسی سوال کند تخیل در هنر حکمی و هنر غیرحکمی تفاوت دارد؟ باید پاسخ داد که در هنر حکمی تخیل زیر سایه تعقل است چراکه قوام حکمت، عقل است و خرد ناب متشکل از عقل نظری، عملی و معاش و معاد است.
وی ادامه داد: در دنیای غرب، دکارت بر عقل نظری تأکید داشت، کانت عقل عملی را مطرح کرد، ماکس وبر عقل معاش و برنامهریز را مطرح کرد و تاکنون فیلسوفان غربی عقل معاش را در نظر دارند و خبری از عقل معاد نیست. اگر تخیل ذیل سایه عقل نظری باشد هنر دکارتی، ذیل عقل عملی باشد هنر کانتی و ذیل عقل معاش باشد هنر ماکسی ایجاد میشود اما اگر تخیل ذیل خرد ناب شد هنر، حکمی خواهد بود. از طرفی تخیل ذیل تعقل نباشد و ذیل سایه توهم باشد، این هنر نیز غیرعقلانی است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: در دانشگاهها، هنر ذیل سنت، مدرن یا پست مدرن تدریس میشود اما اگر سراغ هنر حکمی نرویم حتما هنر آسیب خواهد دید، ما در تاریخِ هنر حکمی زندگی میکنیم، حکیمان ما ابوعلی سینا و خواجه نصیر الدین طوسی بودند، اکثر سازهای ایرانی زاییده تخیل مبتنی بر حکمت است و این سازها غنای لهوی ندارند. اگر روی این موضوعات کار کنیم دنیا گوش شنوا دارد و آماده شنیدن هنرِ حکمی است.
کد خبر 6100137